Kā saka viedais
Ēletrjans: dabā jābūt līdzsvaram. Nezinu, ko tas varētu liecināt par maniem
šīgada ceļojumiem, bet vismaz ar lidojumiem gan man šogad neiet. Ja atceraties
manu stāstu par Kanādu, tad arī ceļojums uz Mjanmu savas neatkārtojamības ziņā
noteikti neatšķiras.
Es šeit neieslīgšu
garos stāstos par to, cik “viegli” ir iegūt Mjanmas e-vīzu, vai to, cik naudas un
arī nācās pazaudēt šo vīzu neveiksmīgi kārtojot (Drusku priecē ziņa, ka līdzīgā
situācijā ir praktiski visa mūsu 20 cilvēku grupa). Bet ķeršos vērsim pie ragiem.
Pats lidojums ne ar
ko īpaši neatšķiras no citiem. Zināju, ka būs garš un pēc papīriem izskatījās,
ka ar atvēlēto laiku pietiks, lai veiksmīgi pārsēstos un sasniegtu galamērķi
bez liekiem stresiem. Ja to, kāda temperatūra ir gaidāma Mjanmā (aptuveni +37-40
dienā un 27-28 naktī) es uzzināju vismaz divas dienas pirms plānotā lidojuma un
varēju tam sagatavoties, tad kārtējiem sarežģījumiem sagatavoties vienkārši nav
iespējams.
Problēmas ar
lidojumu faktiski sākās jau Frankfurtē, kad kaut kādu nezināmu tehnisku
problēmu dēļ lidmašīnas izlidošana aizkavējās par kādām 40 minūtēm. Tas vēl
būtu štrunts, bet tieši pirms pacelšanās vēl no, iespējams, kondicionēšanas
sistēmas sāka pilēt virsū kaut kādas piles. Paceļoties gan tās pazuda.


Manā gadījumā
piepildījās pēdējais variants. Lai arī līdz paredzētajam reisam bija atlikušas
minūtes 35, mums paziņoja, ka uz to paspēt vairs nevaram un, lūk: redz kur jūsu
jaunais boarding pass un brokastu vaučers. Jūsu lidojums pārcelts par nieka 4
stundā!. Ko darīt nepazīstamā lidostā 4 liekas stundas pēc jau 21-nas ceļā
pavadītas stundas? Pastaigāties, paēst un pačillot… Starp citu, pirmo reizi
smēķētavā jutos kā īstos tropos… Un pirmo reizi redzēju lidostu, kurā, par
spīti tās izmēriem, visas grīdas ir klātas ar paklājiem.
Redzot lidostas
izmērus , sapratām (otra bēdu māsa bija spāņu žurnāliste no mūsu grupas), ka
līdz savam geitam noteikti nebūtu atlikušajā laikā paspējuši. Katrā gadījumā
lielākas bažas radīja tas, ka Jangonā (Mjanmas galvaspilsētā) mēs vairs
nevarējām ierasties plānotajā laikā, lai laikus papētu uz pirmo tikšanos. Instrukcijas
par rīcību galamērķī gan tika izsniegtas un tika pieņemts lēmums pa taisno no
lidostas doties uz pirmo oficiālo tikšanos ar ES delegāciju Mjanmā.
Kārtējais laipnais
Āzijas aviokompāniju lidojums (Šoreiz Silk Air) ar kārtējo garšīgo saldējumu…
Turklāt nekas nepilēja uz galvas. Vien pie nosēšanās lidmašīna palēcās tā, ka
visi uz krēsliem novietotie spilveni vienā brīdī bija uz zemes.
Pati Jangonas
lidosta izrādījās gana maza un omulīga, rindu ar imigrācijas formalitāšu
pildīšanu īpaši nebija. Vienīgais, kas lika uz brīdi satrūkties, bija
elektrības pazušana lidostā uz kādām desmit sekundēm. Bet tas laikam ir
normāli, ņemot vērā, ka, kā vēlāk noskaidrojās, elektrībai piekļuve šajā valstī
ir tikai aptuveni ceturtajai daļai iedzīvotāju. Un viņu šeit ir miljoni 50..

Galu galā uz
plānoto pirmo tikšanos ieradāmies vien ar minūšu 20 nokavēšanos. Un arī uz
nākamo sarunu ar vietējiem politiskajiem un pilsoniskās sabiedrības aktīvistiem
paspējām. Tas nekas, ka mēs divi tā arī līdz viesnīcai nokļuvuši nebijām un
visur somas nācās stiept līdzi.
![]() |
Aiz šīs sienas Auna San Sū Čī ilgus gadus pavadīja mājas arestā |
Negaidīti tika
ieviestas izmaiņas programmā – tā vietā, lai beidzot tomēr nokļūtu viesnīcā,
sēdāmies
autobusā, lai dotos tikties ar bijušā ANO ģenerālsekretāra, mjanmieša
U Thant (laikā no 1961. līdz
1971. gadam) mazdēlu, kurš ar esot rakstnieks, aktīvists
un visādi citādi interesants cilvēks. Tā kā sanāksmes vieta bija jāpamet
steigā, pat sanāca tā nesmuki noraut savu interviju ar vienu no vietējiem
ekspertiem. Steigas vietā sanāca pilnīgi pretējais – sastrēgums. Pateicoties
tam gan redzējām Mjanmas faktiskās valdītājas un Nobela miera prēmijas
laureātes Aunas Sanas Su ČĪ (Aung San Su Kyi), jeb kā viņu šeit visi sauc –
Lēdijas - dzīvesvietu, ko fotografējām tāpat kā japāņu tūristi – no autobusa
loga.
No sastrēguma gan
ir arī savs labums – var nolūrēties uz visādiem dīvainiem braucamaparātiem.
Piemēram, šādu “maršruta taksometru ar dabīgo gaisa kondicionieri”. Izrādījās,
ka pie mūsu cienītā eksperta mēs būtu nokļuvuši daudz ātrāk, ja būtu ņēmuši
taksi, bet, tā kā lielais autobuss ne visur var izgriezties, bijām spiesti gandrīz
stundu kurnēt sastrēgumā. Vismaz minūtes 20 nosnaudos.
Jau otro reizi
pabraucot garām mūsu viesnīcai un tajā neiegriežoties, tika pieņemts lēmums
plānoto tikšanos atcelt un doties ilgi gaidītajās pusdienās. Bet, tā kā
autobusam bija jāsteidzas un tā kā atkal ielas bija gana šauras, lai līdz
vēlamajai vietai aizbrauktu, izlēmām uz vakariņām doties kājām. Pulkstenis
apmēram septiņi vakarā, uz ielas joprojām vismaz +33 pašas ielas grumbuļainas..
Bet man gan datorsoma, gan čumadāns… Un tad vēl daudzsološais restorāna
nosaukums “House of memories”. Atklāti sakot, vairāk atgādina Latvijā kapiem
tuvumā esošo bēru mielastiem domāto sēru namu nosaukumu. Bet pēdējie 100 metri
līdz restorānam pilnīgi noteikti varēja konkurēt ar Latvijas pavasara lauku
ceļiem… es domāju bedru skaita ziņā.


Šādās vakariņās (neesot tik asas kā citur Āzijā un arī apkalpošana nav jāgaida tik ilgi, kā Eiropā) parasti ir interesanti parunāties ar “vietējiem” – mūsu gadījumā tas bija
Eiropas Savienības delegācijas pārstāvis Džordžs un grupas fotogrāfs Getins,
kurš šeit dzīvo jau kādu laiku un strādā kā kontraktors. Un vietējie parasti mēdz pastāstīt
interesantas lietas . Arī par Mjanmu, kas faktiski tikai tagad ir uzsākusi
pārejas procesu un priekšā vēl ilgs un sarežģīts ceļš līdz kaut kam, kas varētu
līdzināties demokrātijai.
Protams, runājām,
piemēram par īres naudām. Piemēram, 2-3 istabu dzīvoklis mēnesī maksājot
300-500 dolārus (nu, ja labi pameklē, ārpus centra). It kā nav tik traki, ņemot
vērā faktu, ka liela daļa mjanmiešu dzīvo no 1-2 dolāriem dienā. Taču nauda
valstī ir, jo resursi (izejmteriāli, rūdas, dārgakmeņi) šeit arī ir pārpārēm.
Un par to liecina kaut vai Getina stāsts par to, ka vienā no Jangonas rajoniem
esot iespējams izīrēt arī bungalo ar skatu uz ezeru un saulrietiem. Tāds mazs
bungalo maksājot nieka.. 10000$! MĒNESĪ! Jā, jūs nepārklausījāties! Un pieprasījums,
starp citu arī pēc gana biezām mašīnām ir!
Taču nekāda ūgumaize
šeit nav. Piemēram, ārzemnieki sev nekustamo īpašumu šeit iegādāties nevar. Esot
gan plāns, ka, piemēram, investīciju piesaistei, turpmāk to varbūt varēšot
darīt – jaunceltnēs un tikai augstāk par 6 stāvu. Līdzšinējā militārā režīma
laikā arī ar zemes īpašumiem esot bijis gana interesanti – faktiski jau nekādu
dokumentu par zemes piederību nav. Ja arī tu apgalvo, ka mani senči uz šī zemes
pleķīša ir dzīvojuši gadu desmitiem vai simtiem, vienā dienā militāristi var
tev šo zemi konfiscēt… Piemēram, armijas vajadzībām. Patiesībā gan tas nozīmē
zemes savākšanu, lai to pārdotu tālāk kādam ietekmīgam draugam, iegūstot smuku
naudiņu.
Paši savu biznesu ārzemnieki
šeit arī atvērt bez vietējā partnera nevar. Ja arī atver, tad nekādu baigo
līgumu te nav un likuma vara arī kā suga īsti nepastāv. Esot bijis gadījums,
kad ārzemnieki un vietējie nodibina kopuzņēmumu, tas sāk nest labu naudu un
ārzemniekus vienkārši izmet laukā! Taču interese darboties šeit ārzemniekiem
esot liela. Pagaidām gan no Eiropas Savienības valstīm šeit vēstniecība esot ka
tik ne vienai Spānijai. Arī divpusējo sadarbības līgumu neesot nevienai no ES
valstīm.
Īsāk sakot, lika
aizdomāties.
Taurēdami un
midžinādami ar tālajiem uguņiem, ar taksi beidzot devāmies uz viesnīcu.
Pulkstens nebija ne 21:10, kad beidzot biju iečekojies viesnīcā. Pēdējais no
grupas… Un faktiski tikai uz stundām 8-9, jo jau 6:00 no rīta gaidāma
izbraukšana uz lauku reģioniem, kur dzīve esot pavisam citāda.
Bet visu vakaru
galvā skanēja – 10000$ mēnesī par bungalo!!!
![]() |
Ķaut kā šī ceļazīme lika domāt, ka galu galā viss būs OK! |
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru